عیب یابی برد الکترونیکی

نحوه صحیح عیب یابی برد الکترونیکی

یکی از اولین گام‌ها برای عیب یابی برد الکترونیکی ، بررسی چشمی است. ما این کار را با یک محرک موتور پله‌ای نو انجام دادیم و هیچ مشکلی مشاهده نشد. گام بعدی برای عیب یابی برد الکترونیکی ساخت یک آزمون تجزیه و تحلیل مشخصه‌ها برای دریافت برخی علائم تشخیصی در حالتی که مدار خاموش است، می‌باشد. این روند حدودا نیم ساعت زمان می‌برد تا نقطه‌ای را بیابیم که بتوانیم مشخصه یک محرک موتور پله‌ای سالم و خراب را مقایسه کنیم.

آزمون تحلیل مشخصه‌ای برای عیب یابی برد الکترونیکی

بعد از اجرای آزمون تحلیل مشخصه‌ای در سیستم Trusty Huntron، اختلاف مشخصه جالب در رگلاتور ولتاژ VR1 شناسایی شد که حاکی از تغییر قابل توجه در مقدار ظرفیت خازن در آن نقطه است.

اختلاف مشخصه ای در VR1 هنگام مقایسه PCB خوب و PCB بد

این مشخصه‌ها به ما می‌گوید که میزان ظرفیت خازنی کاهش یافته است که می‌تواند در نتیجه‌ی عدم وجود و یا خرابی یک خازن باشد.اکنون زمان آن رسیده است که برای دومین بار یک نگاه دقیقتر به PCB بیندازیم.

مفاصل لحیمی جانبی

توجه داشته باشید که کیفیت لحیم‌کاری مفاصل در زیر این خازن الکترولیتی ایده‌آل نیست. چگونه این مشکل را ندیدم؟ برای دفاع از خودمان، در اینجا اتصالات لحیمی را در پیرامون PCB از بالا نگاه کردیم که خیلی بد نبود.

اتصالات لحیمی از این زاویه

اما، اگر از زاویه میکروسکوپ تصویری به اتصالات نگاه کنیم داستان متفاوت می‌شود.

اتصال لحیمی شکسته در خازنی که به PCB هدایت می‌شود

اتصال لحیمی شکسته احتمالا در زمان‌هایی ، به طور متناوب یا به طور کلی باز بوده است. خازن الکترولیتی به عنوان یکی از فیلترهای خط ولتاژ استفاده می‌شود. بنابراین، ازآنجا که این خازن خارج از مدار است ، مقداری نویز با عبور از خط ولتاژ می‌تواند در موقع استفاده از محرک موتور پله‌ای ، باعث خرابی شود.
در بررسی بعدی « اشاره به مقاله عیب یابی برد الکترونیکی (قسمت دوم) » ، زمانی را برای انجام یک بازرسی دقیق‌تر با صرفه‌جویی در زمان برای عیب یابی برد الکترونیکی اختصاص خواهیم داد.